Zwangerschap & Borstvoeding

Dat gezonde en evenwichtige voeding belangrijk is, daar bestaat geen twijfel over. Tijdens de zwangerschap is dit des te belangrijk, zowel voor de gezondheid  van de zwangere vrouw als voor de goede ontwikkeling van de baby. Een gezond voedingspatroon draagt immers bij tot een normaal verloop van de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap ontstaat er een extra behoefte aan een aantal voedingsstoffen voor de optimale groei en ontwikkeling van de foetus en ook bij borstvoeding zijn bepaalde behoeften verhoogd. Aan deze extra behoefte zal in veel gevallen voldaan worden met een gezonde, evenwichtige voeding.

Enkele richtlijnen over gezonde en gevarieerde voeding:

  • 300 g groenten per dag
  • 2 à 3 stukken fruit per dag
  • Zoveel mogelijk volwaardige, volkoren en onbewerkte producten
  • Zo weinig mogelijk geraffineerde suikers en zwaar bewerkte producten
  • Een goede afwisseling tussen eiwitbronnen: vis, (mager) vlees, peulvruchten of andere vegetarische vervangers zoals bv. tofu, quorn en tempeh
  • Voldoende vocht (1.5 à 2 liter per dag) en geen alcohol

Echter, voor bepaalde voedingsstoffen is het niet altijd eenvoudig om aan de extra behoeften te voldoen. In geval van tekorten is het verstandig beroep te doen op voedingssupplementen. Ook preventief kunnen bepaalde supplementen interessant zijn. Kies daarvoor steeds voor producten die geschikt zijn voor zwangere vrouwen en voor vrouwen die borstvoeding geven.

Enkele nuttige voedingssupplementen bij zwangerschap en/of borstvoeding: 

    • DHA

      DHA

      DHA De inname van het omega 3 vetzuur DHA (docosahexaeenzuur) door de moeder draagt bij tot een normale ontwikkeling van de hersenen en tot de normale ontwikkeling van het gezichtsvermogen van de foetus en borst gevoede zuigelingen. Bij de inname van omega 3-vetzuren, is het heel belangrijk aandacht te besteden aan de ratio tussen omega 6- en omega 3-vetzuren. Deze ratio in de huidige voeding is ongeveer 10:1 tot 20:1, terwijl deze eigenlijk ongeveer 4:1 zou moeten zijn. Bepaalde plantaardige bronnen (zoals lijnzaad) en sommige supplementen bevatten het omega 3-vetzuur alfalinoleenzuur (ALA). Echter, de lichaamseigen omzetting van ALA in EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA verloopt echter zeer inefficiënt. Het is daarom efficiënter gebruik te maken van kant-en-klare EPA en DHA. EPA kan worden omgezet in DHA en vice versa.

    • Vitamine D3

      Vitamine D3

      Vitamine D3 De meeste vitaminen krijg je binnen via voeding. Bij vitamine D werkt dat anders. We kunnen vitamine D3 namelijk ook zelf aanmaken. Vitamine D3 is een in vet oplosbare vitamine die onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt kan worden. In de darm vergroot vitamine D3 de opname van calcium, waardoor het de vernieuwing van botweefsel ondersteunt. Vitamine D3 is noodzakelijk voor een normale groei en ontwikkeling van de botten bij kinderen.

    • Foliumzuur

      Foliumzuur

      Foliumzuur is essentieel voor de aanmaak van DNA en het goed verlopen van de celdeling. Foliumzuur is ook betrokken bij de eiwitstofwisseling en de vorming van hemoglobine. Verder is foliumzuur ook belangrijk voor het zenuwstelsel en immuunsysteem. Tijdens de zwangerschap is foliumzuur betrokken bij de sluiting van de neuraalbuis. Het preventief innemen van foliumzuur is een gekend advies om de kans op neurale buisdefecten of in de volksmond een “open ruggetje”, te voorkomen.

    • Ijzer

      Ijzer

      Ijzer maakt onder andere deel uit van hemoglobine in rode bloedcellen waardoor het een grote rol speelt bij het zuurstoftransport in het lichaam. Daarnaast is ijzer een onderdeel van een aantal enzymen. Deze enzymen hebben een functie in de regulatie van de stofwisseling. Tevens is ijzer nodig voor de aanmaak van DNA en ondersteunt het zo een normale groei en ontwikkeling. IJzer is verder onontbeerlijk voor de aanmaak van neurotransmitters zoals dopamine en serotonine. Een ijzertekort komt geregeld voor, vooral bij zwangeren, kinderen in de groei, menstruerende vrouwen, vegetariërs en sporters.

    • Psylliumvezels

      Psylliumvezels

      Psylliumvezels ondersteunen de darmfunctie en beschermen de darmwand. Ze worden ingezet bij zowel constipatie als diarree. Daarnaast helpen psylliumvezels bij het verlagen van de cholesterolspiegel door cholesterolbinding en het stimuleren van galzoutvorming. De vezels ondersteunen een normale bloedglucosespiegel door een meer geleidelijke opname van suikers uit het voedsel en bevorderen de uitscheiding van gifstoffen met de ontlasting. Psyllium bestaat grotendeels uit wateroplosbare vezels die tien keer het eigen drooggewicht aan water kunnen opnemen. Een voordeel van psyllium is dat het in minder dan andere oplosbare vezels wordt gefermenteerd door de darmflora en daardoor minder aanleiding geeft tot darmklachten zoals een opgeblazen gevoel en winderigheid. Psylliumvezels kunnen dus een handig hulpmiddel voor vrouwen die tijdens hun zwangerschap te kampen hebben met constipatie.