Verteringsklachten

Of het nu gaat om gasvorming in de darmen, te platte stoelgang of over zure oprispingen, verteringsklachten zorgen altijd voor enorm veel ongemak. Daarenboven is de oorzaak van zulke klachten soms moeilijk te achterhalen en brengen eliminatiediëten niet altijd de oorzaak naar de oppervlakte. Een voedingsdagboekje bijhouden kan dus handig zijn om te achterhalen wat mogelijk de boosdoeners zijn in je eetpatroon, om deze bijgevolg te mijden, maar nog handiger is te achterhalen wat de échte redenen van je klachten zijn.

Er zijn uiteenlopende oorzaken voor verteringsklachten (en bijhorende vervelende en vaak pijnlijke gevolgen), zoals bijvoorbeeld:

  • Onbalans tussen darmbacteriën:
    Door allerlei verschillende oorzaken zoals antibioticagebruik, gebruik van ontstekingsremmers en schimmels, kan het natuurlijke evenwicht tussen gezonde en slechte bacteriën in het lichaam verstoord worden.

  • Slechte eiwitvertering
    Eiwitten zitten in voedingsmiddelen zoals vlees, vis, melk, eieren en noten. Om eiwitten goed te kunnen verteren heb je voldoende maagzuur nodig en daarnaast ook voldoende verteringsenzymen. Als dat niet het geval is, kunnen de eiwitten niet voldoende worden afgebroken en zorgt dat voor problemen.

  • Slechte vertering van koolhydraten
    Niet voldoende verteerde suikers die in je darmen terechtkomen kunnen eveneens voor veel ongemak zorgen omdat deze in de darm beginnen te fermenteren.

  • Slechte vertering van vetten
    Ook het eten van teveel vetten en/of een slechte vertering ervan kan leiden tot darmklachten. Kenmerkend aan een slechte vetvertering is een plakkerige stoelgang.

 Enkele interessante bestanddelen die soelaas kunnen bieden in het kader van het verteringsklachten:

    • Probiotica

      Probiotica

      Een eerste stap die kan gezet worden in het herstel van het natuurlijke evenwicht tussen gezonde en slechte bacteriën in het lichaam, is het gebruiken van kefir, yoghurt, zuurkool en andere gefermenteerde voedingsmiddelen. Daarnaast kan gebruik gemaakt worden van probiotica met een goede mix van bacteriën.

    • Betaïne HCL

      Betaïne HCL

      Een eerste stap in de richting van een goede eiwitvertering zou alvast gezonde voeding kunnen zijn: maak je maaltijden niet te groot en eet niet teveel verschillende zaken door elkaar. Daarnaast kan een tekort aan maagzuur opgelost worden door bij een eiwitrijke maaltijd extra betaïne HCl in te nemen (extra maagzuur eigenlijk). Andere interessante ingrediënten om de eiwitvertering te ondersteunen zijn pepsine, bromelaïne en papaïne.

    • Pepsine

      Pepsine

      Bij problemen met de eiwitvertering (van bv. vlees, vis, melk, eieren en noten), kiest je naast een supplement dat betaïne HCl bevat, ook best voor een supplement waar pepsine in zit. Dit enzym maakt het lichaam zelf aan, maar de hoeveelheid kan in sommige gevallen niet voldoende zijn. Pepsine splitst de eiwitten in kleinere stukken, zodat ze verder in de vertering wel goed kunnen verteerd worden. Verder kunnen extra spijsverteringsenzymen zoals bromelaïne of papaïne nuttig zijn om de eiwitvertering te ondersteunen.

    • Enzymen

      Enzymen

      Indien de reden van spijsverteringklachten is dat er teveel suikers gegeten worden, is uiteraard een eenvoudige oplossing om minder suikers te eten. In geval dat de vetten een probleem vormen, is het een goed idee (te veel) gefrituurd voedsel en vette sauzen te vermijden. En ook het vermijden van grote vleesmaaltijden kan de eiwitvertering vergemakkelijken. Daarnaast kunnen specifieke enzymen de vertering ondersteunen. Zo helpen onder andere amylase en lactase (specifiek voor melk) je uit de nood om bepaalde suikers te verteren. Het enzym lipase zal de vetvertering vergemakkelijken. Enzymen die de eiwitvertering kunnen ondersteunen zijn bromelaïne en papaïne.

De keuze van Nutri4all