Sport & Spieren

Of je nu recreatief of professioneel sporter bent, stel je je de vraag: hoe kan ik mijn sportactiviteit of spieren op de meest optimale manier ondersteunen? Er zijn zoveel producten op de markt en vele websites staan bol van de producten van talloze merken waar je uit kunt kiezen. Maar hoe maak je de beste keuze? Wat zijn de beste supplementen en welke passen bij jou? Naast de keuze van welke supplementen en de kwaliteit van zowel het merk als de aanbieder, is het belangrijk te kiezen voor de bestanddelen die specifiek voor jou van toepassing zijn. Wij helpen je alvast op weg…

Interessante bestanddelen voor sporters of voor het ondersteunen van de spieren zijn:

    • Aminozuren

      Aminozuren

      Aminozuren zijn belangrijk voor alle stofwisselingsprocessen. Ze zijn verantwoordelijk voor het vervoeren en opslaan van alle voedingsstoffen, zoals vitaminen en mineralen. Belangrijke aminozuren zijn onder andere arginine, glutamine en carnitine. Mensen die regelmatig sporten en/of weinig eiwitten opnemen, kunnen deze in de vorm van een supplement gebruiken. Dit komt het herstel na een zware training ten goede. Het lichaam heeft namelijk eiwitten nodig om spieren op te bouwen.

    • Creatine

      Creatine

      Creatine zorgt ervoor dat er minder snel verzuring optreedt in de spieren, waardoor er langer kan worden getraind. Creatine zorgt ook voor een krachttoename, vooral bij mensen die van nature minder creatine in hun lichaam hebben.

    • Magnesium

      Magnesium

      Magnesium is betrokken bij meer dan 300 enzymatische reacties in het lichaam. Magnesium is van belang voor onder andere de stofwisseling van eiwitten, koolhydraten en vetten, de zenuwgeleiding, spiercontractie, gezonde botten en tanden, etc. Ook op hart en bloedvaten heeft magnesium een gunstige invloed: het helpt het bloed dun te houden, ontspant de bloedvaten en gaat verhoging van de bloeddruk tegen. Een te lage inname van magnesium met de voeding komt geregeld voor. Factoren zoals stress, diarree, braken en een hoge suikerinname verlagen de magnesiumstatus.

    • Vitamine D3

      Vitamine D3

      De meeste vitaminen krijg je binnen via voeding. Bij vitamine D3 werkt dat anders. We kunnen vitamine D3 namelijk ook zelf aanmaken. Vitamine D3 is een in vet oplosbare vitamine die onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt kan worden. In de darm vergroot vitamine D3 de opname van calcium, waardoor het de vernieuwing van botweefsel ondersteunt. De actieve vorm van vitamine D3 beïnvloedt ook de spierfunctie. Een tekort kan gepaard gaan met spierzwakte en spierkrampen.

    • Rhodiola Rosea

      Rhodiola Rosea

      Rhodiola Rosea is een kruid dat groeit in de koude, bergachtige regio’s van Europa en Azië. De wortels worden beschouwd als adaptogenen, wat betekent dat ze uw lichaam helpen zich aan stress aan te passen wanneer het wordt geconsumeerd. Ook sporters kunnen veel baat hebben bij het gebruik van Rhodiola: dit kan het uithoudingsvermogen verbeteren en zorgen voor sneller herstel na zware lichamelijke of geestelijke inspanning.

    • Multivitamine

      Multivitamine

      Niet iedereen krijgt voldoende vitaminen binnen uit zijn of haar dagelijkse voeding. Daarnaast hebben vele andere factoren ook een invloed op iemands vitaminestatus, zoals bijvoorbeeld: stress belasting, in contact komen met de zon, slaap en het al dan niet beoefenen van sport. In geval van tekorten, kan een multivitamine een mooie aanvulling zijn op een gezonde voeding.