Gewichtsbeheersing

Het is geen geheim dat een eetpatroon met veel grote porties, gefrituurd voedsel, suikerrijke desserts, vele snacks, alcohol of frisdranken er vaak toe leiden dat je dikker wordt. Maar wat als je regelmatig sport, gezond eet en de extra kilo’s toch blijven plakken?

Jammer genoeg kunnen ook andere factoren een invloed hebben op je gewicht. Gewichtstoename is meestal het gevolg van meerdere factoren en niet van één, waardoor het soms ingewikkeld kan zijn om te vermageren.

Gekende oorzaken van gewichtstoename zijn een gebrek aan slaap, stress, het gebruik van bepaalde medicijnen, etc…

Enkele interessante bestanddelen die soelaas kunnen bieden in het kader van het behouden van een gezond gewicht:

    • Groene Thee

      Groene Thee

      Groene thee is één van de oudste dranken ter wereld. Het is een ongefermenteerde soort thee, waarbij het hoogste gehalte aan natuurlijke polyfenolen behouden is gebleven. Uit onderzoek is gebleken dat catechinen (verzamelnaam voor verschillende polyfenolen) verantwoordelijk zijn voor de gunstige invloed van thee op de gezondheid. De krachtigste catechine in groene thee is epigallocatechinegallaat (EGCG). Deze groene thee catechines zouden volgens onderzoek bij langdurige suppletie overgewicht tegengaan en de vetzuuroxidatie tijdens rust en inspanning verhogen.

    • Spirulina

      Spirulina

      Spirulina, een eetbare microalg, is zeer rijk aan uiteenlopende voedingsstoffen. Spirulina is zeer eiwitrijk, waarbij alle essentiële aminozuren vertegenwoordigd zijn. Een eiwitrijk eetpatroon werkt verzadigend en helpt daardoor bij gewichtsverlies.

    • Chroom

      Chroom

      Chroom is belangrijk voor het koolhydraat-, eiwit- en vetmetabolisme. Chroom verhoogt de glucosetolerantie door ondersteuning van de insulinewerking. Daarnaast verbetert chroom de verhouding tussen LDL- en HDL-cholesterol (in de volksmond “goede” en “slechte cholesterol) in het bloed. Voldoende chroom is van belang om de vetopslag in het lichaam onder controle te houden. Voeding rijk aan enkelvoudige suikers verhoogt de uitscheiding van chroom.

    • Niacine

      Niacine

      Niacine (een vorm van vitamine B3) heeft een sleutelpositie in de productie van twee van de meest belangrijke co-enzymen in het lichaam (NAD en NADP), welke betrokken zijn bij meer dan tweehonderd biochemische reacties. Vitamine B3 kan in het lichaam in beperkte mate gevormd worden uit tryptofaan. Vitamine B3 is belangrijk voor de stofwisseling van koolhydraten, vetten, eiwitten en een groot aantal hormonen, neurotransmitters en enzymen en de energieproductie in de cellen. Niacine helpt het ongunstige LDL-cholesterol te verlagen en verhoogt gelijktijdig het gunstige HDL-cholesterol.