Gemoedstoestand

Stress is een vorm van spanning. Om optimaal te leven en te kunnen presteren hebben we een bepaalde mate van spanning (stress) nodig. De hormonen adrenaline en noradrenaline komen vrij en het lichaam is klaar voor wat men het ‘vecht- of vluchtmechanisme’ noemt.

Het is moeilijk te weten waar normale stress stopt en wanneer een burn-out begint. Stress is eigenlijk een voorloper van burn-out. Het is als het ware, het kleine, onschuldige broertje ervan. Wanneer stress zich blijft opstapelen, kan dit na een tijdje leiden tot burn-out. Burn-out is een uitputtingsreactie van lichaam en geest op een (jaren)lange periode van (werk)stress en kan ervoor zorgen dat je niet langer de persoon bent die je eigenlijk wil zijn of die je ervoor wel was.

Cortisol, een interessante marker voor stress.
Cortisol, ook wel het stresshormoon genaamd, komt vrij als reactie op stress en zorgt ervoor dat je een stresssituatie beter aankan. Het spoort een aantal processen aan om harder te werken. Zo zal je hartslag omhoog gaan, zodat bloed en zuurstof sneller rondgepompt worden, verhoogt je alertheid, enz… Vroeger was dit bijvoorbeeld hetgeen ervoor zorgde dat wanneer je een wild dier tegenkwam, je kon vechten of wegrennen. Wanneer het gevaar geweken was, kon het cortisol-niveau weer dalen en kon je weer ontspannen en herstellen. Bij stress, verhoogt het cortisol-niveau in je lichaam en wanneer dit te langdurig hoog blijft, krijgt het lichaam de kans niet om tot rust te komen en te herstellen.

Doorheen de dag zou je cortisol-niveau normaalgesproken in de ochtend hoog moeten zijn en dalen naarmate de dag vordert. Hoewel dit niet de meest eenvoudige marker is om te meten, is het wel een goede indicator voor stress.

De keuze van Nutri4all