Gemoedstoestand

Stress is een vorm van spanning. Om optimaal te leven en te kunnen presteren hebben we een bepaalde mate van spanning (stress) nodig. De hormonen adrenaline en noradrenaline komen vrij en het lichaam is klaar voor wat men het ‘vecht- of vluchtmechanisme’ noemt.

Het is moeilijk te weten waar normale stress stopt en wanneer een burn-out begint. Stress is eigenlijk een voorloper van burn-out. Het is als het ware, het kleine, onschuldige broertje ervan. Wanneer stress zich blijft opstapelen, kan dit na een tijdje leiden tot burn-out. Burn-out is een uitputtingsreactie van lichaam en geest op een (jaren)lange periode van (werk)stress en kan ervoor zorgen dat je niet langer de persoon bent die je eigenlijk wil zijn of die je ervoor wel was.

Cortisol, een interessante marker voor stress.
Cortisol, ook wel het stresshormoon genaamd, komt vrij als reactie op stress en zorgt ervoor dat je een stresssituatie beter aankan. Het spoort een aantal processen aan om harder te werken. Zo zal je hartslag omhoog gaan, zodat bloed en zuurstof sneller rondgepompt worden, verhoogt je alertheid, enz… Vroeger was dit bijvoorbeeld hetgeen ervoor zorgde dat wanneer je een wild dier tegenkwam, je kon vechten of wegrennen. Wanneer het gevaar geweken was, kon het cortisol-niveau weer dalen en kon je weer ontspannen en herstellen. Bij stress, verhoogt het cortisol-niveau in je lichaam en wanneer dit te langdurig hoog blijft, krijgt het lichaam de kans niet om tot rust te komen en te herstellen.

Doorheen de dag zou je cortisol-niveau normaalgesproken in de ochtend hoog moeten zijn en dalen naarmate de dag vordert. Hoewel dit niet de meest eenvoudige marker is om te meten, is het wel een goede indicator voor stress.

Enkele supplementen hebben een ondersteunende werking bij al dan niet langdurige stress of daaraan gerelateerde klachten, zoals bijvoorbeeld: 

    • Rhodiola Rosea

      Rhodiola Rosea

      De extracten uit de wortels van Rhodiola Rosea zijn gekend voor hun sterke medicinale werking bij vermoeidheid of uitputting en als herstellend kruid na ziektes. Van alle adaptogene kruiden, heeft Rhodiola de breedste werking die uitstekend past bij de overbelaste westerse mens. Het wordt vaak ingezet in periodes van stress. Het verkort ook de recuperatietijd na zware inspanningen. Rhodiola Rosea dankt zijn eigenschappen aan het feit dat het in extreme omstandigheden groeit en overleeft, namelijk op grote hoogten in Azië en Rusland.

    • Magnesium

      Magnesium

      Magnesium werkt kalmerend en helpt je spieren en bloedvaten ontspannen. Factoren zoals stress, diarree, braken en een hoge suikerinname verlagen de magnesiumstatus. Dat geldt ook voor lichamelijke stress, zoals bijvoorbeeld bij zwaar lichamelijk werk of intensief sporten.

    • B-vitamines

      B-vitamines

      Het vitamine B-complex bestaat uit B-vitamines die onmisbaar zijn voor het menselijk lichaam. Ze hebben elk hun specifieke taken. De B-vitamines spelen onder andere een belangrijke rol bij: vermoeidheid, energiestofwisseling, regulering van de hormonale activiteit,…

    • L-theanine

      L-theanine

      L-theanine is een uniek aminozuur dat van nature ook voorkomt in groene thee, heeft onder meer een rustgevende werking. Het verhoogt de activiteit van de neurotransmitters serotonine, dopamine en GABA in de hersenen. Deze neurotransmitters werken in de hersenen om emoties, stemming, concentratie, alertheid en slaap, evenals eetlust, energie en andere cognitieve vaardigheden te reguleren. Toenemende niveaus van deze kalmerende chemische stoffen in de hersenen bevorderen de ontspanning en kunnen helpen bij het (in)slapen.

    • L-Tryptofaan

      L-Tryptofaan

      L-Tryptofaan is een essentieel aminozuur, wat wil zeggen dat we het zelf niet kunnen aanmaken, maar moeten opnemen uit de voeding. Het is de voorloper van de neurotransmitter serotonine, gekend als ‘het gelukshormoon’. Serotonine is dan weer de voorloper van het hormoon melatonine, gekend als ‘het slaaphormoon’, dat invloed uitoefent op het biologische dag- en nachtritme. Bij reizen over verschillende tijdzones kan een verstoring van dit dag-nachtritme optreden (jet-lag). Vorming van melatonine uit tryptofaan (of in sommige gevallen rechtstreeks toegediend) kan dan helpen om het dag-nachtritme terug in balans te brengen.

    • GABA

      GABA

      GABA (Gamma-aminoboterzuur) is een neurotransmitter met een remmende functie in het centraal zenuwstelsel. Wanneer er een overactiviteit in de neuronen ontstaat, zal GABA deze overactiviteit remmen. Hierdoor werkt GABA als een natuurlijke rustgever, remt het de zenuwimpulsen en heeft GABA een stress regulerende activiteit. Wat voeding betreft, zit GABA o.a. in (blad) groenten, soja- en tuinbonen, noten, zaden, tomaten en eieren.

    • Saffraan

      Saffraan

      Dit kruid is gekend als specerij dat in vele verschillende keukens ingezet wordt voor haar karakteristieke smaak en kleur die ze aan gerechten geeft. Daarnaast staat Saffraan ervoor gekend bij te dragen aan de algemene positieve gemoedstoestand.

    • Valeriaan

      Valeriaan

      Valeriaan verhoogt de beschikbaarheid van GABA in de hersenen en helpt bij slapeloosheid. Valeriaan niet gebruiken in combinatie met kalmeermiddelen of slaapmedicatie. Contacteer uw arts of therapeut indien u valeriaan wenst te combineren met medicatie of andere voedingssupplementen.