Energie

Een drukke periode met veel stress, een verminderde weerstand, teveel korte nachten, een slecht eetpatroon, enz…: deze factoren hebben allemaal hun weerslag op het lichaam. Vaak resulteert dit in een gevoel van vermoeidheid.

Bij vermoeidheidsklachten is het allereerst de moeite waard eens kritisch naar je voedingspatroon te kijken.

Nog enkele tips naast een gezond voedingspatroon:

  • Let op de aanbreng van onder andere vitamine D3, magnesium en de B-vitamines (specifiek vitamine B12). Een aandachtpunt hierbij is het langdurig gebruik van maagzuurremmers. Voor de opname van bv. vitamine B12 en mineralen moet de maag voldoende zuur zijn. Bijgevolg zorgen maagzuurremmers voor een minder grote opname ervan.
  • Als je beslist bepaalde voedingssupplementen te nemen: heb geduld. Het duurt een tijdje voordat er een tekort ontstaat, maar het kost ook tijd om die voorraden weer aan te vullen. Suppletie een tijdje aanhouden is dus een goed idee.
  • Zorg voor een goede slaaphygiëne! Hoe beter en regelmatiger je slaappatroon, hoe sneller je vermoeidheidsklachten zullen verminderen of verdwijnen.
  • Er zijn geen snelle oplossingen die opgestapelde vermoeidheid zomaar oplossen. Energiedrankjes of sloten koffie werken op korte termijn, maar zullen op langere termijn teleurstellen.
  • Stress vreet energie en zorgt zo voor vermoeidheid. Ontstressen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Bedenk wat de factoren zijn die je stress bezorgen en pak meteen die oorzaken aan. Zorg voor voldoende rust of pauzes, doe ook dingen waar je van geniet, ga voldoende bewegen/sporten. Vraag desnoods hulp in je omgeving.
  • Voor sommige mensen kunnen mindfulnesstrainingen of yoga uitkomst bieden om rust in  hoofd en lichaam te creëren.
  • Blijf je kampen met vermoeidheidsklachten? Ga dan naar de huisarts. Deze kan bloedonderzoek doen om mogelijke tekorten (bv ijzertekort) te ontdekken of bepaalde ziektes uit te sluiten.
  • Naast de vernoemde voeding, vitaminen en mineralen, kunnen een aantal voedingssupplementen ondersteuning bieden: rhodiola rosea, Q10, cordyceps sinensis, L-tyrosine en spirulina.

Volgende supplementen kunnen de nodige ondersteuning bieden tegen vermoeidheid:

    • Vitamine D3

      Vitamine D3

      Vitamine D3 maken we zelf aan onder invloed van zonlicht. Typisch is daarom de winterperiode een moment dat vele mensen met een lage vitamine D status kampen. Als je daarnaast ook weinig vis of met vitamine D verrijkte producten eet, dan is het lastig voldoende vitamine D binnen te krijgen. Een tekort aan Vitamine D kan vermoeidheidsklachten geven.

    • Magnesium

      Magnesium

      Magnesium werkt kalmerend en helpt je spieren en bloedvaten ontspanne. Factoren zoals stress, diarree, braken en een hoge suikerinname verlagen de magnesiumstatus. Dat geldt ook voor lichamelijke stress, zoals bijvoorbeeld bij zwaar lichamelijk werk of intensief sporten. Magnesiumtekorten kunnen ook vermoeidheid veroorzaken.

    • B-vitamines

      B-vitamines

      Het vitamine B-complex bestaat uit B-vitamines die onmisbaar zijn voor het menselijk lichaam. Ze hebben elk hun specifieke taken. De B-vitamines spelen onder andere een belangrijke rol bij: vermoeidheid, energiestofwisseling, regulering van de hormonale activiteit,…

    • Vitamine B12

      Vitamine B12

      Deze komt hoofdzakelijk voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst, zoals vlees, vis, melk en eieren. Sommige vegetariërs, maar vooral veganisten lopen een risico op een te lage inname van vitamine B12, met vermoeidheidsklachten als gevolg. Let ook op bij het slikken van maagzuurremmers. Maagzuur is namelijk nodig om B12 uit de voeding op te kunnen nemen. Bijgevolg zorgen maagzuurremmers voor een minder grote opname ervan.

    • Rhodiola Rosea

      Rhodiola Rosea

      De extracten uit de wortels van Rhodiola Rosea zijn gekend voor hun sterke medicinale werking bij vermoeidheid of uitputting en als herstellend kruid na ziektes. Van alle adaptogene kruiden, heeft Rhodiola de breedste werking die uitstekend past bij de overbelaste westerse mens. Het wordt vaak ingezet in periodes van stress. Het verkort ook de recuperatietijd na zware inspanningen. Rhodiola Rosea dankt zijn eigenschappen aan het feit dat het in extreme omstandigheden groeit en overleeft, namelijk op grote hoogten in Azië en Rusland.

    • Co-enzym Q10

      Co-enzym Q10

      Co-enzym Q10 is een stof die het lichaam zelf kan aanmaken, die vooral belangrijk is voor de energieproductie in mitochondriën. Naast de eigen productie, kan Q10 ook opgenomen worden via de voeding. Q10-rijke bronnen zijn: vette vis, zoals zalm en makreel, orgaanvlees, zoals lever en gevogelte, zoals kip en kalkoen. Door het ouder worden of bij bijvoorbeeld herstel na ziekte, overgewicht, stress, of medicijngebruik kan de lichaamseigen synthese van dit co-enzym onvoldoende zijn. Vooral organen zoals hart, alvleesklier, nieren en systemen met een hoge energiebehoefte zoals het immuunsysteem, het zenuwstelsel en de spieren verbruiken veel Q10.

    • Cordyceps sinensis

      Cordyceps sinensis

      Cordyceps sinensis is een paddenstoel die groeit in het Himalaya hooggebergte en die in China traditioneel gebruikt wordt voor zijn versterkende en opwekkende werking. Deze paddenstoel stimuleert de bloedsomloop en de doorbloeding van alle organen. Dit verklaart de prestatiebevorderende eigenschappen die eraan worden toegeschreven.

    • L-Tyrosine

      L-Tyrosine

      L-Tyrosine is een de semi-essentieel aminozuur, dat wil zeggen: het wordt in het lichaam gemakkelijk gevormd uit fenylalanine, maar soms kan er ook een tekort aan ontstaan. L-Tyrosine is een belangrijke bouwsteen van zowel dopamine, adrenaline, noradrenaline en schildklierhormonen, allemaal stimuli van de stofwisseling en het zenuwstelsel, en dus belangrijk voor je energieniveau.

    • Panax Ginseng

      Panax Ginseng

      Koreaanse Ginseng is een geneeskrachtige plant met een langzaam groeiende stevige wortel. Panax betekent “alles-genezer”. De Ginseng wortel staat er onder andere bekend om het energieniveau zowel fysiek als mentaal te verhogen.

    • Spirulina

      Spirulina

      Spirulina een eetbare microalg, is zeer rijk aan uiteenlopende voedingsstoffen. Spirulina is zeer eiwitrijk, waarbij alle essentiële aminozuren vertegenwoordigd zijn. Daarnaast bevat spirulina onder andere vitamine B1, B2, B3, B6 en B12 en meer dan 14 mineralen, die het energiemetabolisme ten goede kunnen komen.